De eerste versie van Kloteklanten van marketingdocent Egbert Jan van Bel werd een beststeller. Voor zijn boek heeft hij TNS NIPO een onderzoek laten uitvoeren en klachtenprocedures bij grote ondernemingen, zoals energie- en telecommaatschappijen, bestudeerd. Hij toonde aan dat bedrijven er doorgaans alles aan doen om nieuwe klanten te winnen, maar zo min mogelijk energie steken in het behouden van trouwe klanten.
Voor de tweede uitgave van zijn boek zocht Steven de Jong als co-auteur aan. De Jong kreeg de opdracht om in twaalf bladzijden een parallel met de overheid te trekken. Dat deed hij aan de hand van zijn onderzoek naar de behandeling van burgerinitiatieven en de resultaten van zijn debatsite lastvandeburger.nl.
In zijn verhaal verwerkte hij ook het relaas van een caissière die haar klanten ‘opvoedt’ en een taxichauffeur die zich gedraagt als een ambtenaar. Ook haalde Steven de Jong actuele kwesties aan waarin politiek bestuurders met cliëntelisme proberen ongeruste bewoners tevreden te stellen. Telkens geeft hij aan waar en waarom het mis gaat. Uiteindelijk komt hij met een aantal handreikingen.
Uitgeverij: Kluwer, september 2009 (2e druk)